Diagnosen er alltid med. – Jeg får liksom ikke lagt den fra meg, sier Mari med glimt i øyet. Hun er en av få som har BPA døgnet rundt.
Mari Bjurgren (40) har cerebral parese, og er en av mellom 50 og 100 personer i Norge som har en helkontinuerlig BPA-ordning. Det vil si at hun har assistanse hele døgnet, alle dager, inkludert helger og helligdager.
– Jeg bytter i praksis samboer tre dager om dagen, og skjønner godt hvorfor det heter personlig assistanse, for vi blir mildt sagt godt kjent, ler Mari.
Alltid svar og god oppfølging
Mari og assistent Hanne Eide (37) har fulgt hverandre over flere år og har erfaringer fra tre ulike BPA-leverandører. Begge er tilfredse med Stendi Assistanse, og forteller at tilgjengelighet og personlig oppfølging er viktigst for dem.
– Vi er veldig fornøyde. Hvis det er noe vi lurer på, er det bare å ringe til vår faste rådgiver. Vi får alltid raskt svar og god oppfølging, sier Hanne.
– Ja, Stendi er spesielt gode på det personlige planet. De prøver heller ikke å være «verdensmestere», og det er ganske deilig, skyter Mari inn, og fortsetter:
– Dessuten en det en fordel at de ikke er for store. Hos Stendi er det kort vei inn til menneskene. Blir det for stort, kan vi som kunder fort bli borte i mengden.
Personlig assistanse
Den daglige dosen med trening og tøying på matta er viktig for Mari. Løftet fra stolen og ned skjer med en personløfter. Ingen assistenter løfter Mari alene. Etter en time på matta, heises Mari opp i stolen igjen, og for å komme ordentlig på plass i det støpte stolsetet, må det nærkontakt til. Hanne bøyer knærne, lener seg helt inntil Mari og gir henne en tett omfavnelse, Mari skyver fra mot fotbrettet og siger inn i setet.
– Personlig assistanse er ganske beskrivende, for den er innmari tett på, sier Mari.
Stendi har gjort det enkelt å bytte BPA-leverandør. Les mer her.
Brukerstyring er avgjørende
Med BPA bestemmer Mari selv når, hvor og hva slags assistanse hun trenger, men også hvem som skal utføre. Hun understreker viktigheten av brukerstyringen som et bærende prinsipp i BPA.
– I motsetning til brukermedvirkning, som baserer seg på samarbeid mellom bruker og tjenesteyter, er det du selv som sitter med beslutningene ved brukerstyring.
Mari ser det som en selvfølge at hun får velge hvem hun vil slippe så tett innpå i livet.
– Det er tross alt jeg som bytter samboer tre ganger i døgnet. Da er det naturlig at det også er jeg som bestemmer hvem som skal flytte inn.
Informasjon
BPA står for brukerstyrt personlig assistanse. Personer under 67 år med et stort og langvarig hjelpebehov (mer enn 32 timer per uke og behov ut over to år) har en lovfestet rett til å få bistanden organisert som BPA. Formålet er å gi større frihet til å styre tjenestene og hverdagen selv.
Om oss
Stendi Assistanse er en landsdekkende BPA-leverandør som har mer enn ti års erfaring med fornøyde kunder. Vi brenner for å levere smidige tjenester tilpasset den enkelte. Vår målsetting er å levere «BPA på sitt beste – for deg», og hva det innebærer for deg, kan bare du svare på. Vi er stolte av vår nyeste kundeundersøkelse som viser at 96 prosent av våre kunder ville anbefalt oss til en venn.
Lyst til å ta en prat med oss? Ring BPA-telefonen 974 80 800.
Våre rådgivere er tilgjengelig 24 timer i døgnet, 365 dager i året.
Tekst: Stendi Assistanse